دیسک گردن - دکتر رضا جاودانی | Dr Reza Javdani

دیسک گردن

جراحی دیسک گردن : مهره های گردن از ۷ استخوان C1 الی C7 تشکیل شده و در بین این استخوان ها دیسک هایی قرار دارد، دیسک ها باعث حرکت آزادانه ستون فقرات می شود، اما در برخی از مواقع افراد دچار مشکلاتی در گردن ، بازوها ، شانه یا دست ها می شوند که در این صورت برای معاینه و تشخیص علت این عارضه باید به متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنند تا پس از تشخیص علت آن تحت درمان قرار گیرند.
درد گردن ممکن است به دلایلی همچون انحطاط ( دژنراسیون ) دیسک ، تنگی کانال نخاعی ، ورم مفاصل و در موارد نادرتر سرطان یا مننژیت ایجاد شود.

تشخیص بیماری دیسک گردن

تشخیص بیماری های مربوط به دیسک گردن توسط جراح متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات انجام می شود، جراح برای اینکه بتواند به طور دقیق علت بیماری را تشخیص دهد و بهترین روش درمانی را برای بیمار انتخاب کند برای بیمار انجام موارد ذیل را تجویز می نماید.

• سی تی اسکن
  • تست الکترومایوگرام EMG/NCS
  • تصویربرداری های رزونانس مغناطیسی یا MRI
  • نخاع نگاری یا میلوگرام
  • تصاویر x-ray ساده یا دینامیک
  • درمان دیسک گردن

یک جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در موارد خفیف ابتدا برای درمان از روش غیر جراحی استفاده می کند به عنوان مثال برای بیمارانی که فتق دیسک گردن دارند ابتدا دارو ، فیزیوتراپی ، کشش گردن و غیره را انجام می دهند و در صورتی که بیمار بهبود نیافت و علائم عصبی پیشرونده را در بازوها و پاها تجربه نمود، اقدام به جراحی دیسک گردن می کند.

عمل جراحی دیسک گردن

برای جراحی دیسک گردن روش های مختلفی وجود دارد که انتخاب یکی از آن ها براساس شدت بیماری و یافته های تصویر برداری می باشد که بر عهده پزشک جراح است و نه ترجیح بیمار.
جراحی دیسک گردن هم از روش قدامی (روش غالب) امکان پذیر است و هم از روش خلفی.

دیسککتومی قدامی گردن:

در این روش از ابزارهایی همچون پیج بین مهرهای، پیچ و صفحه (به زبان ساده همگی نوعی پروتز هستند) برای تقویت ستون فقرات گردنی استفاده می شود و پس از جراحی و خروج دیسک بیرون زده و برداشت فشار از روی نخع و ریشه های آن میزان درد گردن و خصوصا دردی که به اندام های فوقانی انتشار داشت بسیار کاهش می یابد.
این نوع عمل جراحی بر روی گردن به منظور کاهش فشار موجود بر روی یک یا چند رشته عصبی یا در طناب نخاعی انجام می شود.
جراح برای اینکه به ستون فقرات گردن دسترسی داشته باشد یک برش کوچک در قدام ( جلو ) گردن ایجاد می شود.
در صورتی که در این روش فقط یک دیسک قرار باشد برداشته شود برش بر روی چین های موجود در روی پوست و به صورت افقی ایجاد می شود، اما در صورتی که جراحی دیسک گردن در سطح وسیعی باشد برش مورب و طولانی تر می باشد.
پس از اینکه بافت های نرم گردن از یکدیگر جدا شد دیسک بین مهره ای و زوائد استخوانی غیر طبیعی برداشته می شود و فضایی که بین مهره های باقی می ماند از طریق فیوژن ستون فقرات با یک تکه استخوان یا پروتز پر می شود.
پس از گذشت مدتی از جراحی دیسک گردن از جلو مهره ها به یک دیگر جوش می خورد.

کورپکتومی قدامی گردن

این روش جراحی دیسک گردن در ارتباط با دیسکتومی قدامی گردن انجام می گیرد.
کورپکتومی اغلب با هدف درمان تنگی چند سطحی گردن که در اثر فشردگی ستون فقرات به دلیل اسپور یا زایده استخوانی انجام می شود.
جراح مغز و اعصاب و ستوان فقرات برای درمان بخشی از جسم مهره را برمی دارد تا فشاری که به طناب نخاعی وارد می شود کاهش یابد.
برشی که در کورپکتومی ایجاد می شود معمولا بزرگ است و فضای خالی ایجاد شده در بین مهره های با استفاده از استخوان خود بیمار که از لگن گرفته می شود یا پروتز های ویژه پر می شود.
در این روش به دلیل اینکه استخوان های بیشتری برداشته می شود مدت زمان بهبودی و جوش خوردن طولانی تر می باشد.

میکرودیسکتومی خلفی

در این روش جراحی دیسک گردن یک برش به صورت عمودنی در پشت گردن ایجاد می شود.
از این روش ممکن است برای فتق بزرگ دیسک نرم که در کناره ی طناب نخاعی قرار گرفته است استفاده شود.
در میکرودیسکتومی با استفاده از یک دریل سرعت بالا بخشی از مفصل فاست برداشته شده و ریشه های عصبی موجود در زیر این مفصل مشاهده می شود.
ریشه های عصبی به آرامی کنار می روند تا فتق دیسک از میان می رود.
لامینکتومی خلفی گردن

در این روش برای خارج کردن استخوان لامینا یک برش کوچک در وسط گردن ایجاد می شود. خارج کردن بخشی از استخوان لامینا برای کاهش فشار حاصل از لیگامنت ضخیم شده ، تشکیل اسپور استخوانی و ریشه های عصبی انجام می گیرد.
در این روش همچنین ممکن است فورامن ، مجرایی در مهره ها که از طریق آن ریشه های عصبی نخاعی عبور می کند نیز گشاد شود تا امکان عبور اعصاب فراهم شود.
لازم به ذکر است که در بعضی بیماران به دلیل میزان زیاد تنگی و دیسکهای بیرون زده متعدد ممکن است هر دو روش جراحی از قدام و خلف انجام شود.